Horesta

 

Holdninger

Bookingbureauers dominans

Bookingbureauer eller de såkaldte OTA’er, Online Travel Agencies, sælger eller formidler overnatning på internettet og er i dag mange turisters redskab til at tilrettelægge ferien. Men bookingbureauerne har opnået en markedsdominans, der udnyttes til at indgå aftaler om bl.a. prisklausuler og begrænsninger i hotellernes handlerum. Det er en adfærd, der kan sammenlignes med et konkurrencebegrænsende misbrug af dominerende stilling, og dermed være ulovlig. Problemstillingen har international karakter, men Europa Kommissionen afventer pt. afgørelser hos de enkelte landes konkurrencemyndigheder. HORESTA mener, at der er brug for, at de danske konkurrencemyndigheder agerer aktivt og undersøger, hvorvidt der er tale om ulovlig adfærd. HORESTA mener, at det er helt afgørende, at hotellerne bevarer prissætningen af egne værelser.

Bookingbureauer er dermed en vigtig del af turisterhvervet og turismens værdikæde. HORESTA mener, at bookingbureauer skal bidrage med statistisk viden til brug for Danmarks samlede turismeregnskab, og at bookingbureauer skal mødes af ens krav. Således bør bookingbureauer som Airbnb indberette oplysninger om lejeindtægter til SKAT på tilsvarende vis som sommerhusbureauerne.


Tilbage til Mærkesager

 

login  



Få et login/password >Har du glemt dit password? >

Nyhedsbrev

Tilmeld dig HORESTAs nyhedsbrev og hold dig opdateret på branchenyt, lovgivning, arbejdsret, fødevarer og miljø
Tilmeld nyhedsbrev >

PRESSEKLIP

Ny pulje til virksomhedsrettet danskundervisning19-01-2018Københavns Madhus har fundet ny midlertidig direktør19-01-2018Førende London-restaurant varierer priserne efter travlhed19-01-2018Dansk Michelin-kok med tre stjerner: Sådan arbejder vi19-01-2018TV-koks restaurantimperium vil ikke udelukke flere lukninger19-01-2018Kæderestaurant rykker ind i jysk shoppingcenter19-01-2018Københavns første café skal have ny ejer 19-01-201830 pct. vækst i bespisningsmarkedet19-01-2018